Wanna read this blog post in another language?

onsdag 7 november 2012

dagen efter kvällen före

Fasiken så trött jag är på kvällarna, det måste nog vara allt detta promenerande som tar ut sin rätt (att inte ha körkort i ett land där allt ligger sjukt långt från varandra har visat sig vara värsta hälsoknepet..). Martin har fått sin jobbdator nu vilket betyder att jag har en hemmadator så framöver tänker jag skriva här på dagtid istället för att sitta här och nästan somna vid tangentbordet.

Idag började Jack på riktigt på sin nya fantastiska förskola och jag var där en stund i förmiddags, sedan kom jag tillbaka över lunch och vila för att sedan gå en stund och hämta honom vid tre. Eftersom det inte verkar finnas några rutiner för inskolning alls här så har jag hittat på några egna, tur att man vet lite hur man gör :) Han var helt med på noterna i alla fall så på fredag får han vara där själv hela dagen. Han kommer att gå 9-15 tre dagar i veckan, vilket är det längsta man kan gå i hans grupp (de andra går hem 11.30 eller 13) men jag tyckte det bara var bra att han fick lite längre dagar än så eftersom jag tror han vänjer sig fortare då. Dessutom har det bara 6 barn (7 med Jack) efter 11.30 och typ 4 vuxna så de får ju värsta lyxen och massor med egentid av läraren och studenterna på eftermiddagarna. Perfekt för Jack som får lite extra språkstöd då! Redan nu ikväll så svarar han mig med yes och no på frågor så jag tror det där med engelskan kommer att gå skapligt snabbt för hans del.


Fick packa lunchlåda imorse, en helt ny erfarenhet för både mig och Jack. Apan är en kylväska som man har en kylklamp i, den valde han själv!
 
Apropå valet igår så är vi ju självklart lättade över att Obama får sitta 4 år till. Arizona är dock en republikansk stat så här röstades det mest på Romney, dessutom är typ alla lokalpolitiker republikaner och kommer så förbli 4 år till. Personligen tycker jag att det hela var spännande att bevittna på nära håll men det är rätt skönt nu att slippa alla reklamfilmer och skyltar överallt. Denna valpropaganda liknar inget jag tidigare sett, allt handlade bara om personerna och väldigt lite om politiken och reklamfilmerna på TV var helt makalösa och de flesta var reklamfilmer MOT motståndarna med massor av smutskastning istället för FÖR den egna politiken. Konstigt med svenska mått mätt!

 Reklamskyltar på varje gräsmatta och i varje gathörn, skönt att slippa se dem nu... Nu väntar vi på julpynt american style istället!

2 kommentarer:

  1. God morgon familjen, det låter ju alldeles underbart med nya förskolan och att se en så lycklig Jack med sin nya ryggsäck. Vi hörs till kvällen, mamma.

    SvaraRadera
  2. Hallo där. Skönt att valet gick bra för oss som tror på Obama. Jacks nya förskola verkar ju jättebra och hoppas att Jack kommer att gilla det. Han ser så glad ut med sin matsäcksväska. Kram till ER ALLA. / farfar Lasse.

    SvaraRadera