Wanna read this blog post in another language?

torsdag 24 januari 2013

Allt om mat!

En av de sakerna som jag alltid ser fram emot när jag reser någonstans är att få njuta av ny spännande lokal mat. Kan minnas den där lasagnen vi åt första kvällen i Rom, det stekta riset på gatan i Hong Kong eller all fantastisk spansk mat som jag har fått smaka på tack vare min mammas fästman och bli hungrig på riktigt! I Australien var jag inte jätteimponerad över maten, även om det grillade köttet var gott så var maten så full av brittiska influenser att den inte föll mig riktigt i smaken (är inte sååå förtjust i vita bönor i tomatsås på frukostmackan eller pommes frites ovanpå pizza).

Här i USA är det såklart annorlunda, framförallt för att vi inte är på semester längre utan faktiskt bor här (svindlande tanke faktiskt). Maten är ju en stor del av vardagslivet och för att få vardagslivet att fungera tillfredställande så tycker i alla fall jag att det känns viktigt att kunna fixa till god och bra mat varje dag. Det finns ett helt gäng olika matvarukedjor i vårt närområde men trost det har det varit svårt att sondera terrängen. Vi har handlat en hel del på Fry´s, Walmarts utbud på mat är så skamligt dåligt att vi nöjer oss med att köpa dricksvatten och några andra saker som är väldigt mycket billigare där. Dock har det varit ganska samma sak i de båda affärerna, väldigt mycket färdigmat och svårt att hitta bra ingredienser till att laga sina paradrätter. Brödet här är til exempel så tråkigt, mjukt och luftigt att man nästan kan inhalera det istället för att tugga, därför har jag slutat äta mackor till frukost och gått över till havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt från Ikea.

Men sedan hittade vi till Sprouts, en ganska stor kedja som har bra till största delen ekologisk mat till jättebra priser, och nu känns livet lite roligare igen. Dessutom har jag köpt den här boken, behöver lite ny inspiration och att laga matur en amerikansk kokbok gör det ju lite enklare eftersom jag slipper räkna om precis allting till amerikanska enheter (dl och liter till cups, kg till pounds och grader i ugnen från C till F, puh, man kan ju bli svettig för mindre).

Nu kan vi försöka njuta av det som är bra istället, frukt och grönsaker är billigt och av bra kvalitet. Man kan köpa jättegod melon och fina jordgubbar mitt i vintern och det känns ju faktiskt lite lyxigt. Morötterna är också jättefina och apelsinerna och avocadosarna (heter det så?) är billiga och goda. 

Kan lova att jag på ett nytt sätt nu verkligen förstår alla som invandrat till Sverige och fortsätter att laga sin egen mat och handla i affärer som har råvaror och annat som man känner igen. Att anpassa sig till ett nytt lands vanor är jättesvårt och maten är en sådan otroligt stor del av ens identitet, både kulturellt och rent personligt. Vad skulle vi ta oss till utan IKEA? Förmodligen skulle det gå bra ändå men en liten tröst är det att kunna åka dit och handla sådant som är precis som vanligt. Nu önskar jag bara att IKEA kunde importera hit lite falukorv, varenda recept som snurrar i huvudet innehåller just det konstigt men sant... får gå och bläddra lite i nya kokboken istället!

Avocado är min favoritgrönsak... här ett perfekt exemplar!

Varje förmiddag har vi fruktstund (yrkesskadad någon?) och jag älskar att kunna bjuda Jack på detta!

Ted och jag brukar äta samma smoothie på kiwi och banan. Yummie!

Försökte baka eget matbröd, blev riktigt gott trots att mjölet inte var så grovt som jag hade hoppats på!

Nya kokboken, med hopp om ny inspiration...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar