Wanna read this blog post in another language?

onsdag 4 september 2013

September blues

Minns i november den ljuva september.

Det är inte så mycket som är ljuvt med den här septembern än så länge i alla fall. Fick höra att min blogg är uppskattad för att den inte bara är glättig, att jag skriver om både bra och dåliga dagar. Idag är en dag av det senare slaget.

Har sådan sjuk hemlängtan just nu, men det är faktiskt lite svårt att sätta fingret på vad det är jag saknar mest. Klart att det är jobbigt att vara långt borta från familj och vänner men det är inte bara det. Hela mitt väsen vill ha höst nu men ute är det fortfarande över 40 grader på eftermiddagarna och det, mina vänner, är vedervärdigt. Precis som varje höst så längtar jag efter höstkläder (jag tror att jag är som gjord för att bo någonstans där man kan ha höst- och vårkläder jämt) men inte är det på något enda sätt något höstlikt i luften. De säger att det svalnar av framemot slutet av oktober och det känns som att det är väldigt långt dit.

Jag tror också att jag efter nästan ett år här borta har fått en större förståelse för hur saker och ting funkar här, och att det på många sätt är avgrundsdjupa skillnader mot hur det är hemmavid. Jag oroar mig lite för hur barnen (framförallt Jack) hanterar kulturkrocken som är nu och den som otvivelaktigt kommer komma nästa sommar när vi återvänder. Jag oroar mig också för hur året i Lund ska bli, om vi ska hitta något bra ställe att bo på och om jag kommer hitta jobb där. Jag oroar mig lite för om jag ska orka med dryga 9 månader till här.

Trots det vet jag ju att allt blir bättre framöver, att det kommer bli skönt och att vi kommer kunna vara ute. Ibland tänker jag att det vore skönt om vi hamnat i Finland istället, Martin sökte ju jobb där samtidigt som han sökte pengar för att åka hit, för då hade det varit så enkelt att åka hem. Men sen tänker jag att det nog hade varit alldeles för enkelt att åka hem då. Att det är bra för mig att inte kunna ge upp så enkelt, att det vore en jättestor och omständig grej att åka hem. Men man kan ju längta lite. Eller mycket vissa dagar, som idag.

Längtar till det här, att kunna vara ute och springa eller hoppa buset av sig.

Två glada busfrön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar