Wanna read this blog post in another language?

tisdag 4 juni 2013

Super Why

Det här inlägget har legat halvfärdigt och skramlat i utkast-korgen ett tag, och nu efter en morgon fyllt av förskolelämning och mathandling tänker jag göra slag i saken och skriva klart det. Så. Here we go.

Det händer då och då att jag skriver om det här landets lite mindre smickrande sidor i den här bloggen, det blir ju ofta så att man jämför allt med hur det är i Sverige och det är klart svårt att toppa mycket av det vi har där hemma. Men nu tänker jag berätta om en sak som är toppen-bra här borta och som jag inte har sett maken till i Sverige. Det handlar om ett barnprogram på TV, finansierat av utbildningsdepartementet.

Man pratar i skolsammanhang om att pojkarna hamnar efter nuförtiden, att det inte är kompatibelt med den allt snävare könsrollen för pojkar att vara duktig i skolan. Jag skrev till och med min C-uppsats om det här tillsammans med en kursare och vi undersökte lärarnas attityder kring dessa frågor. Googlade förresten på den för att ögna igenom den lite, och här kan den som vill hitta den!.
Här i USA ser ju skolsystemet annorlunda ut än i Sverige och synen på vad skolan är skiljer sig också åt men jag antar att man ser samma tendenser eftersom man nu från styrande håll bestämt sig för att göra någonting åt det.

Barnprogrammet heter Super Why! och handlar om en pojke, Whyatt,  som tillsammans med sina kompisar stöter på vardagliga problem. Då förvandlar de sig till superhjältar och med olika superkrafter som "spelling power", "word power" och "alphabet power" så löser de problemen och "räddar dagen" som amerikanska superhjältar alltid gör. Whyatt själv blir Super Why med "the power to read" och han är den som man helst vill vara. I allafall min 3-åring, och han är precis rätt målgrupp för programmet. Blir så himla glad över att han erbjuds en alternativ förebild, som står för något konstruktivt och bra och viktigt.

Klart att man behöver jobba med att vidga könsrollerna också, så att även pojkar tycker att det är ok att vara duktig i skolan, men dit har ju amerikanerna inte riktigt kommit än (och det är lååååång uppförsbacke dit). Så länge tycker i allafall jag att det är bra att man från styrande håll tar tag i det här och gör något kreativt av det.

Superbra helt enkelt, och här kan man läsa lite mer...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar