Wanna read this blog post in another language?

söndag 7 juli 2013

Hej från NYC

Tillslut kom vi fram. Resan började ju inte så bra med Martin som vaknade magsjuk i fredags, och när sedan Jack kräktes ner hela mataffären när vi skulle handla resesnacks så började jag tvivla på att vi faktiskt skulle komma iväg. Men ungar är ju som de är, och efter att ha sovit ett par timmar så vaknade han pigg och hungrig. Packandet fick bli lite på halvfart men det gick ändå hyfsat. Jag var ju livrädd att själv bli sjuk så jag packade jättesnabbt för att hinna innan. Vi kom i säng ganska sent och ställde klockan på 5.00 för att hinna i god tid.

Vi hade beställt en taxi till 6.30 och planet skulle gå 8.46 så vi hade haft god tid på oss (vi hade tänkt äta frukost på flygplatsen) OM det hade kommit någon taxi. Men det gjorde det inte. Så vi väntade och ringde och tjatade och väntade ännu mer. Måste också tala om att vid det här laget var det redan över 30 grader ute och vi hade inte tagit med något vatten.  Efter 1 timme (!) kommer taxin äntligen. Vi kom till flygplatsen precis och checkade in allting, sedan ville jag springa och köpa lite frukost. Bakom mig såg jag hur de är i full gång med att boarda vårt plan och när jag äntligen får betala så fattas det 50 cent i kontanter. Jag springer till Martin som står en bit bort med plånboken och när jag äntligen handlat klart så är vi näst sist med att gå ombord på planet. Svettig morgon!

Flygresan gick ändå bra, Martin såg lite blek ut men var på benen i allafall och vi turades om att jonglera med Ted, som sprattlade runt värre än någonsin, och att underhålla Jack. När vi väl var framme på Newark så hämtade vi väskorna och gick och käkade lite lunch/middag innan vi hoppade in i en taxi som körde rally in till vårt hotell här på Manhattan. 

Igår blev det middag på ett barbecuehak här i närheten och en promenad runt kvarteret (älskar att kunna promenera, vi är så INTE bortskämda med det numera...). New York är härligt men svettigt (typ 32 grader i skuggan och fuktigt, till skillnad från i Phoenix där man knappt kan andas för att luften är så varm och torr). Idag har vi varit uppe på 86e våningen i Empire State Building och hängt lite i Central Park. Det blir en kort visit den här gången men jag hoppas verkligen kunna åka tillbaka hit när ungarna är större (eller så får de stanna hemma...). Nu sticker vi snart ut och hittar något att käka till middag och förhoppningsvis får vi ett par timmar på stan imorgon också innan vi åker vidare mot Sverige.

Spanar in utsikten över södra Manhattan

Frihetsgudinnan i bakgrunden

Toppen

Åka tunnelbana

Central Park, kontrasterna mellan lummig park och höga hus

Man kan sitta i gräset och äta en spindelmannen-glass

Magiskt vackert

Här bor vi typ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar